Sunday, June 14, 2015

ထန္​းလ်က္​ရနံ႔တို႔ သင္​းပ်ံ့​ေစသူမ်ား

မေန႔ကရြာထားသည့္မိုးေၾကာင့္ ျမင္ကြင္းတစ္ခုလံုးသည္ စိမ္းျမလို႔ေနပါတယ္။ ကန္သင္း႐ိုးေပါင္ေပၚကေန ေကာင္းကင္ဆီကို ထိုးထြက္ေနသည့္ ထန္းပင္တို႔၏ ထန္းရြက္တုိ႔သည္ ရြာသြန္းထားသည့္မိုးေၾကာင့္ ဖုန္မႈန္႔တို႔ ကင္းစင္ကာ စိမ္းစိမ္းစိုစို ရွိေနတဲ့ ျမင္ကြင္းဟာ ႐ႈမၿငီးႏိုင္တဲ့ ပန္းခ်ီကားလိုပါပဲ။ တိုက္ခတ္လာေသာ ေလထဲတြင္ ထန္းခ်က္ဖိုဆီက လြင့္ပ်ံ႕လာတဲ့ ထန္းလ်က္ရနံ႔နဲ႔အတူ မိုးနံ႔သည္လည္း ေလထုထဲမွာ သင္းပ်ံ႔လို႔ေနပါတယ္။ ထန္းသမားမယားက ထန္းလ်က္ဖိုထဲမွာ ထန္းလ်က္က်ဳိေနသလို ထန္းတက္သမားကလည္း ခါးတြင္ ထန္းလွီးဓားခ်ိတ္ထားၿပီး ရင္းေထာင္ကိုကိုင္ကာ တစ္ပင္ၿပီးတစ္ပင္ ျမဴအိုးေတြကို တင္လို႔ခ်လို႔ ေနျပန္ပါတယ္။ ခုလိုရာသီမ်ိဳး အညာအရပ္က ထန္းေတာေတြဆီ ထန္းလ်က္တို႔ လိႈင္လိႈင္ထြက္ေနေသးတဲ့ ထန္းဖိုရာသီ ျဖစ္ပါတယ္။ ထန္းရည္အထြက္ ေကာင္းေနေသးတာမို႔ ထန္းတက္သမားေတြလည္း တစ္ပင္ၿပီးတစ္ပင္ မနက္ညေန အေျပးအလႊား တက္ေနရပါတယ္။ ထန္းလ်က္ႀကိဳတဲ့သူကလည္း မနက္တစ္ႀကိမ္ ညေနတစ္ႀကိမ္ ရသမွ် ထန္းရည္ကို က်ဳိခ်က္ရပါတယ္။ ေန႔ခင္းဘက္ နားတယ္ဆိုတဲ့ အခ်ိန္မွာလည္း သစ္ေခါက္လွီးတာ ျမဴအိုးမီးၿမိႇဳက္တာေတြ လုပ္ရေတာ့ တစ္ေန႔လံုးပါမွ ညဥ့္ဦးပိုင္းေလာက္ပဲ ေကာင္းမြန္စြာ နားရပါေတာ့တယ္။ 
 
စိမ္းျမေနတဲ့ ထန္းပင္ေတြၾကားထဲမွာ ထန္းတက္သမားက မနက္မလင္းခင္မွာဘဲ ထန္းလွီးဓား ခါးမွာခ်ိတ္ၿပီး ရင္းေထာင္ကိုကိုင္ကာ ထန္းပင္ေတြဆီ ထြက္လာပါတယ္။ ထန္းပင္ေျခေရာက္တာနဲ႔ ရင္းေထာင္ကို ထန္းပင္မွာ ႀကိဳးနဲ႔ခ်ီၿပီး အပင္ေအာက္ အသင့္ရွိေနတဲ့ ျမဴအိုးေတြကိုယူကာ တက္သြားပါတယ္။ ရင္းေထာင္အဆံုးနဲ႔ ထန္းပင္ေပၚက တြဲေလာင္းခ်ထားတဲ့ ရင္းဆြဲနဲ႔က အခ်ိတ္အဆက္အမိမို႔ ထန္းပင္ထိပ္ဖ်ားထိေအာင္ ဆက္တက္သြားပါတယ္။ ထန္းပင္ေပၚေရာက္တာနဲ႔ ထန္းလက္ေတြၾကားက လိုင္ထိုးၿပီး အရင္တစ္ေန႔က ခ်ိတ္ထားတဲ့ ထန္းရည္အိုးေတြကိုျဖဳတ္ၿပီး ေနာက္အိုးသစ္ လဲတပ္ပါတယ္။ ကလိုင္ဆိုတာက ထန္းပင္ေပၚေရာက္ရင္ ထန္းသမားထိုင္ဖို႔ လုပ္ထားတဲ့ သစ္သားျပားကို ဆိုလိုတာပါ။ အိုးသစ္လဲၿပီးတာနဲ႔ ထန္းႏို႔ေခ်ာင္းထိပ္ေတြကို လွီးျဖတ္ၿပီး ျမဴအိုးဆီ စိုက္ထားခဲ့ပါတယ္။  အပင္ေပၚက ျပန္ဆင္းလာၿပီးေနာက္ ပါလာတဲ့ ထန္းရည္အိုးကိုခ်ကာ ေနာက္တစ္ပင္ ဆက္တက္ပါတယ္။ ထန္းသမားခ်ထားေပးခဲ့တဲ့ ထန္းရည္အိုးေတြကို ေနာက္ကေန မိသားစုေတြက လိုက္သိမ္းၿပီး ထန္းလ်က္ဖိုဆီ ယူေဆာင္သြားၾကပါတယ္။ ထန္းတက္သူကတက္ ေနာက္က ထန္းရည္အိုးလိုက္သိမ္းသူ သိမ္းဆိုေတာ့ ထန္းတက္ရတာ ပိုၿပီး ျမန္ဆန္ပါတယ္။ ထန္းခ်က္ဖိုကို ေရာက္တဲ့အခ်ိန္ ထန္းလ်က္ခ်က္သူကခ်က္၊ အိုးေဆးသူက ေဆးၾကရပါတယ္။ ထန္းဖိုရာသီက ထန္းသမားအတြက္ တစ္ႏွစ္စာ စားႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ထန္းရည္ရတဲ့ရာသီမုိ႔ ေန႔ညအလုပ္လုပ္ရၿပီး အပင္ပန္းဆံုးပါ။ ထန္းမရာသီေရာက္ရင္ေတာ့ ထန္းရည္လည္း အထြက္နည္းသြားတာမို႔ တက္ရတဲ့ အပင္အေရအတြက္လည္း နည္းသြားၿပီး ထန္းလ်က္ကိုလည္း မနက္တစ္ႀကိမ္ေလာက္ပဲ က်ဳိေတာ့တာမို႔လည္း လူလည္း အေတာ္အသင့္ သက္သာပါတယ္။ 

ထန္းတက္သမားေတြ အေနနဲ႔ ထန္းဖိုရာသီမွာ ထန္းလိႈင္လိႈင္ရေအာင္ ထန္းျပင္ျခင္းအလုပ္ကို ထန္းရည္မရမီ ႏွစ္လေလာက္ အလိုကတည္းက လုပ္ၾကရပါတယ္။ ထန္းျပင္တယ္ဆုိတာက ထန္းႏို႔ေခ်ာင္းထြက္မယ့္ ေနရာမွာ ပိတ္ဆုိ႔ေနတဲ့ ထန္းလက္ကိုင္းေတြကို ခုတ္ရတယ္။ ရင္းဆြဲလို႔ေခၚတဲ့ ထန္းပင္ေပၚက တဲြေလာင္းခ်ထားတဲ့ ေလွကားေတြ ဆင္ရတဲ့အလုပ္ကို ထန္းျပင္တာလို႔ ဆိုလိုတာပါ။ အမ်ားအားျဖင့္ ျပာသိုလဆိုရင္ ထန္းစျပင္ပါၿပီ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ထန္းရည္မရေသးပါဘူး။ အဲဒီေနာက္ ေဆာင္းကုန္စ တပို႔တဲြေလာက္မွ ထန္းရည္စရပါတယ္။ ထန္းႏို႔ေခ်ာင္းအထြက္ေစာရင္ ေစာသလို ထန္းရာသီစတာလည္း ေစာပါတယ္။ ထန္းႏို႔ေခ်ာင္းေတြက ထန္းရည္ထြက္ေသးသေရြ႕ ထန္းဖိုရာသီ မကုန္ေသးဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါေသးတယ္။ ထန္းမခ်ိန္ဆိုတာက ထန္းသီးကေန ထန္းရည္ခံတဲ့ ရာသီလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ထန္းသီးလံုးေလးေတြ စထြက္ကတည္းက အသီးမႀကီးေအာင္ ထန္းသမားက တူလိုအရာမ်ိဳးနဲ႔ ထန္းသီးေတြကို ထုထားရပါတယ္။ ထန္းႏို႔ေခ်ာင္းေတြက ထန္းရည္မရေတာ့တဲ့ အခ်ိန္မွာ အဲဒီထန္းသီးလံုးေလးေတြကေန ထန္းရည္ခံယူရပါတယ္။ ထန္းဖိုရာသီေရာက္ရင္ေတာ့ ထန္းရည္အရနည္းတာေၾကာင့္ ထန္းလ်က္အထြက္ႏႈန္းလည္း နည္းသြားပါတယ္။ ထန္းသမား တက္လို႔ရတဲ့ ထန္းရည္အိုးေတြကို ထန္းလ်က္ဖိုမွာ စုၿပီးတာနဲ႔ ထန္းလ်က္က်ဳိသူလည္း မီးေမႊးၿပီး ထန္းလ်က္ဖိုေပၚ ဒယ္အိုးေတြတင္ကာ ထန္းစက်ဳိပါေတာ့တယ္။ ထန္းရည္ေတာ္သင့္႐ံု ေစးပ်စ္တာနဲ႔ ဒယ္အိုးကို မီးဖိုေပၚကခ်ၿပီး အပူမေလ်ာ့ေသးခင္ မညီမညာ အလံုးေလးေတြကို လံုးေနပါတယ္။ ေအးသြားရင္ ထန္းရည္က မာခဲသြားတာမို႔ အပူမေလ်ာ့ခင္ ထန္းလ်က္လံုးရတာျဖစ္ၿပီး လုပ္ကိုင္ေနက်သူမို႔သာ ထန္းလ်က္အပူကို လက္နဲ႔ကုိင္ၿပီး လံုးႏိုင္တာပါ။
 
ထန္းလ်က္က်ဳိရတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး “ထန္းလ်က္ဖိုေပၚမွာ ဒယ္အိုးေလးလံုးတင္ၿပီး မီးနဲ႔ေ၀းတဲ့ အိုးကေန မီးျပင္းတဲ့ အိုးဆီထိေအာင္ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ လွယ္ရတယ္။ ေနာက္ဆံုးအိုးက ထန္းရည္ကို ေညာင္ေစးတန္းေအာင္ က်ဳိၿပီးတာနဲ႔ အဲဒီဒယ္အိုးကို မီးဖိုေပၚကခ်ရၿပီး ေနာက္ဒယ္အိုးေတြကို လိုက္ေရႊ႕ၿပီး က်ဳိရတယ္။ မနက္တစ္ႀကိမ္ ညတစ္ႀကိမ္လုပ္ရေတာ့ ပင္ပန္းေပမယ့္ ဒီႏွစ္ ထန္းလ်က္ေစ်းေလး မဆိုးေတာ့ လုပ္ေပ်ာ္တယ္လို႔ ေျပာရမွာပဲ” ဟု ထန္းလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူ မသန္းဆင့္က ေျပာျပသည္။
 
အရင္ႏွစ္မ်ား ထန္းဖိုခ်ိန္မွာ ထန္းလ်က္ေစ်းက တစ္ပိႆာ က်ပ္ ၄၀၀ ကေန အလြန္ဆံုး က်ပ္ ၆၀၀ ပါ။ ဒီႏွစ္ ထန္းလ်က္ေပါက္ေစ်းက ေပၚစ တစ္ပိႆာ က်ပ္ ၉၀၀ ေက်ာ္ ေလာက္ရွိေပမယ့္ အခု ေမလထဲမွာေတာ့ တစ္ပိႆာ က်ပ္ ၈၀၀ နား ကပ္ေနပါေသးတယ္။ လက္ရွိထန္းလ်က္ေစ်းနဲ႔ ထန္းလ်က္အထြက္ႏႈန္းက ထန္းသမားရင္းႏွီးရတဲ့ ၀ါးလံုးဖိုး၊ ထင္းဖိုး၊ ႀကိဳး၊ ျမဴအိုး၊ ထန္းလ်က္ခ်က္တဲ့ ဒယ္အိုးဖိုး၊ သစ္ေခါင္နဲ႔ ထင္းဖိုးေတြ ေပါင္းလိုက္ရင္ စားျဖစ္ေသာက္ျဖစ္ပါ။ ပိုလွ်ံတယ္လို႔ မရွိေပမယ့္ အရင္ထက္ေတာ့ ၀မ္းေရးေျပလည္လာတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ထန္းတက္သမားတိုင္းကို ထန္းေတာပိုင္ရွင္လို႔ သတ္မွတ္လုိ႔ မရပါဘူး။ ထန္းတက္သူ အမ်ားစုက အငွားတက္သူ မ်ားပါတယ္။ ထန္းရာသီမွာ ထန္းတက္လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ၿပီး ထန္းရာသီၿပီးခ်ိန္မွာ ယာခင္းေတြဆီမွာ စာရင္းငွား၀င္လုပ္ရင္း အသက္ေမြးၾကရပါတယ္။ ထန္းပိုင္ရွင္ဆီကေန ထန္းတက္ခြင့္ရဖို႔ တစ္ႏွစ္ေငြဘယ္ေလာက္ဆိုၿပီး ငွားတက္ၾကတာ မဟုတ္ဘဲ ထန္းတက္ရက္ ဘယ္ႏွရက္မွာ ထန္းေတာပိုင္ရွင္အတြက္ ဘယ္ႏွရက္ဆိုၿပီး ေပးရပါတယ္။ ဟိုအရင္ေတာ့ ထန္းသမား သံုးရက္ဆိုရင္ ထန္းပိုင္ရွင္အတြက္ တစ္ရက္တက္ေပးရပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ထန္းလ်က္ေစ်းမေကာင္းတာ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း ေစ်းျမင့္တာ ႏိုင္ငံရပ္ျခား ထြက္ခြာသူေတြ မ်ားလာတာေၾကာင့္ ထန္းတက္သူ နည္းသြားတဲ့အတြက္ ထန္းတက္ခကို ငါးရက္တစ္ရက္ပဲ သတ္မွတ္ပါေတာ့တယ္။ 
 
ထန္းလုပ္ငန္း သိပ္မေကာင္းေပမယ့္ ထန္းပင္ကထြက္တဲ့ အရာမွန္သမွ် လႊင့္ပစ္လိုက္ရတယ္ဆိုတာ မရွိေတာ့ ထန္းလုပ္ငန္းက ဆက္ရွိေနဦးမွာပါ။ ထန္းပင္ဆိုတာ အညာမွာ ပေဒသာပင္ပါ။ ထန္းႏို႔ကထြက္တဲ့ ထန္းရည္ကိုက်ဳိၿပီး ထန္းလ်က္လုပ္တယ္။ ထန္းျပင္ရင္း ခုတ္ထြင္လိုက္တဲ့ ထန္းလက္ကိုင္းကို ကုလားထိုင္တို႔ စားပြဲတို႔ ထမ္းပိုးတို႔ လုပ္တယ္။ ထန္းေလွ်ာ္ကို အိမ္ေဆာက္တဲေဆာက္တဲ့အခါ ႀကိဳးအေနနဲ႔ သံုးတယ္။ ထန္းရြက္ကို အိမ္မိုးဖို႔အတြက္ သံုးတယ္။ ထန္းသီးဆန္ႏုေသးရင္ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕တက္ေရာင္းၾကပါတယ္။ ရင့္သြားရင္ေတာ့ ႏြားစာအျဖစ္ ထန္းသီးဆန္ကို ပါးပါးေလးလွီးၿပီး ႏြားေကြၽးလို႔ ရပါေသးတယ္။ ထန္းပင္ေတြက လယ္ယာခင္းေတြကို သူ႔အကြက္ ကိုယ့္အကြက္ နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ဖို႔ အတြက္လည္း အသံုး၀င္ပါတယ္။ ယာခင္း အေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ တစ္ကြက္နဲ႔တစ္ကြက္ ေျမေနရာအစပ္ေတြမွာ ထန္းပင္ေတြကိုစီၿပီး စိုက္ထားရင္း နယ္နိမိတ္အတိုင္း သတ္မွတ္လိုက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အညာအရပ္က ယာခင္းေတြမွာ ထန္းပင္ေတြဟာ အတန္းလိုက္ အကြက္လိုက္ ေပၚေနတာပါ။ ထန္းပင္က ထန္းရည္အထြက္နည္းသြားလို႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ရင့္ေျခာက္ၿပီး ေသသြားရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ မိုးကုန္တဲ့အခါ ခုတ္လဲွၿပီး
အိမ္ေဆာက္တဲ့အခါ ထုပ္တန္းအျဖစ္ သံုးၾကပါတယ္။ ထန္းသားက မိုးေရမထိရင္ ဆယ္စုႏွစ္ခ်ီကို ခိုင္ခံ့တဲ့အသားမို႔ သစ္ႀကီးသစ္ေကာင္းရွားသြားတဲ့ ခုေခတ္ေက်းလက္မွာ အိမ္ေဆာက္ဖို႔အတြက္ ထန္းသားဟာ အေရးပါဆဲပါ။
 
ထန္းလုပ္ငန္း အေတာ္အသင့္ ျပန္ေကာင္းတာ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ အက်ိဳးအျမတ္နည္းလို႔ တက္သူမရွိေသးတာေၾကာင့္ အရြက္ေျခာက္ေတြ အၿပိဳင္းၿပိဳင္း အ႐ိုင္း႐ိုင္း ျဖစ္ေနတဲ့ ထန္းပင္ေတာေတြလည္း အမ်ားအျပား ရွိေနေသးပါတယ္။ ထန္းတက္တဲ့အလုပ္ဟာ ထန္းသမားအဖို႔ အသက္အႏၲရာယ္ နီးစပ္တဲ့အလုပ္ပါ။ ထန္းတက္ရင္းရင္း ဆြဲမခိုင္လို႔ ျပဳတ္က်တာ။ အပင္ေပၚေရာက္မွ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ လိမ့္က်တာေတြ ၾကံဳရၾကားရပါတယ္။ အဲဒီလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ထန္းသမားဟာ ေျခက်ိဳးလက္က်ိဳးကေန အသက္ဆံုး႐ံႈးသြားတဲ့ အထိပါ။ အညာအရပ္မွာေတာ့ ထန္းေလွ်ာတယ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ ထန္းခ်က္သူကခ်က္၊ ျမဴအိုး မီးၿမိႇဳက္သူက ၿမိႇဳက္ေနတဲ့ ထန္းခ်က္ဖိုဆီကအျပန္ ကြၽန္ေတာ့္အေတြးမွာ ထန္းပင္ေပၚက ထန္းရည္ကို က်ဳိခ်က္ၿပီးရလာတဲ့ ထန္းလ်က္က ခ်ဳိျမေပမယ့္ ထန္းလ်က္ခဲျဖစ္ဖို႔ ထန္းသမားမိသားစု အားထုတ္ရတဲ့ဘ၀ဟာ ပင္ပန္းဆင္းရဲတာထက္ အမ်ားႀကီးပိုေနတယ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္း သိလိုက္ရင္း ထန္းလ်က္ေစ်းေကာင္းကာ ထန္းေတာင္သူတို႔ဘ၀ အဆင္ေျပပါေစလို႔ ဆုေတာင္းလိုက္မိပါတယ္။
Writer: 
■ သက္ထိန္၀င္း (ပခုကၠဴ )

(Credit to Eleven Media Group)

Saturday, April 4, 2015

ထန္းပင္ရိပ္

ထန္းပင္ရိပ္
***********
ထန္းရြက္သံ ပတၱလားနဲ႕ 
ထန္းရည္ခါး ေသာက္ရေအာင္
၀ါးေခါက္ႀက ေမာင္ ။

ထန္းသမား အသားေခ်ာင္
ေၿမွာင္ၿပီကြယ္႕ ခါးေတာင္း ။

ရွဥ္႕ ငွက္ က်င္လည္စြာသို႕
တပင္ခြာ တပင္တက္
လွ်ပ္လက္သို႕ လည္းေကာင္း ။

ငွက္ခါးေတာင္ စိမ္းၿမၿမနဲ႕
ပင္က်ရည္ ေခါင္းေပါင္းၿဖဴ ။

ပဲႀကီးေလွာ္ တကေတာ႕နဲ႕
ေမာ႕စို႕ အတူ ။

ယူခဲ႕ေပာ႕ တၿမဴ နွစ္ၿမဴ
ေမႊးႀကဴလို႕သင္း ။

ထန္းရိပ္ညိဳ တေနခိုလို႕
ဘ၀ကို ေမ႕ေပ်ာ္ႀကဴး
မူးစို႕ သူငယ္ခ်င္း ။

ထန္းလ်က္ခ်ိဳ ဖိုနံေဘးက
ေခြးကေလး ညိဳၿပာေရာင္
၀ဲယားလို႕ ေပာာင္ ။

တို႕တေတြ ထန္းရည္မူးကို
ခ်ီးက်ဴးတဲ႕ ေတးသံေယာင္
အေမာင္ငဲ႕ ႀကားပါစ ။

မ်က္ေမွး ရီတီတီနဲ႕
ေနနီနီ အစြယ္က်ိဳး
မိုးခ်ဳပ္ၿပီေလာ႕ ။

ထန္းေတာၿပန္ ေသေသာက္ႀကဴး
အမူးက မေၿပ႕တေၿပ
နတ္၀င္သည္ေတြ ။

ယစ္ေရႊရည္ သူရာနိွဳးလို႕
ပုဆိုးစ ခါးပံုရွည္
ခုနွစ္ေထြ အက ။

ေတးခ်င္း အသံက်ယ္ေႀကာင္႕
တဲပ်က္ငယ္ အ၀င္၀က
ဆီးႀကိဳကာ တြဲပါရ
မယ္မင္းႀကီးမ ။

တင္မိုး
၂၇ . ၇ .၁၉၆၀

ထန္းသမားတို႔၏ လူမႈဘဝပံုရိပ္မ်ား

ထန္းသမားတို႔၏ လူမႈဘဝပံုရိပ္မ်ား
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
'ေႏြဦးကာလ ျမဴထေသာအခါ ရင္းေထာင္ရင္းဆဲြ ေဆာင္ၿမဲအိုးလြယ္ကာ၊ ဓားႏွီးထက္စြာ ခါးမွာခ်ပ္လ်က္၊ ထန္းပြင့္ထမ္းခိုင္ ရႊန္းၿမိဳင္ၿမိဳင္၊ ကလိုင္သာလြယ္လို႔ တက္သည္ႏွင့္ေလး'ဟူ၍ ဝန္ႀကီး ပေဒသရာဇာ စပ္ဆိုခဲ့
သည့္ ထန္းသမား ဘဝကဗ်ာကား ယေန႔ထက္ထိတိုင္ ထင္ဟပ္ေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။

ထန္းပင္မ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းႏွင့္ အထက္ပိုင္းေဒသမ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးေတြ႕ရၿပီး ေက်ာက္ပန္းေတာင္း၊ မံုရြာ၊ ပခုကၠဴ စသည့္ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးစိုက္ပ်ဳိးၿပီး ထန္းတက္လုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပဳကာ မိသားစုစားဝတ္ေနေရးအတြက္ မိ႐ုိးဖလာလုပ္ငန္းအျဖစ္ ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ေနၾကသည္။ စူးရွေတာက္ပလွသည့္ ေနေရာင္ေအာက္တြင္ ထန္းပင္တန္းမ်ားက မ်က္စိတဆံုး။ ဤသည္မွာလည္း အညာေဒသ၏မ်က္စိပသာဒစဲြေဆာင္မႈပင္ျဖစ္ၿပီး အညာေဒသ၏ ထန္းအလွမ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထန္းပင္မ်ားအၾကား ထန္းသမားတို႔၏ လႈပ္ရွားမႈပံုရိပ္မ်ားကလည္း ျမန္မာတို႔၏ လွပေသာ ပန္းခ်ီကား မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ေဆာင္းကုန္ခါစ ေႏြဦးကာလမွစ၍ ထန္းသမားတို႔ အလုပ္မ်ားၾကရၿပီး ထန္းပင္မ်ားအၾကား ေနပူပူ၊ မိုးရြာရြာ ဘဝဝမ္းစာအတြက္ ႀကိဳးစား႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားၾကရသည္။ ျပာသို၊ တပို႔တဲြ၊ တေပါင္း၊ တခူး၊ ကဆုန္လတုိ႔သည္ထန္းလ်က္လုပ္ငန္း အတြင္က်ယ္ဆံုးအခ်ိန္ ျဖစ္သလို ထန္းသမားတို႔လက္ဝယ္ ေငြရႊင္ေငြလန္းသည့္ ကာလဟုဆိုလွ်င္ မမွားႏိုင္ပါ။ထန္းပင္စိုက္ၿပီး ကိုယ္တိုင္ထန္းတက္သူမ်ား ရွိသလို ထန္းပင္မဲ့လက္လုပ္လက္စား ထန္းသမားမ်ားက ပို၍မ်ားမည္ျဖစ္သည္။ ေယာက္်ားေဖာင္စီးရာတြင္လည္းေကာင္း၊ မိန္းမမီးဖြား ရာတြင္လည္းေကာင္း အႏၲရာယ္မ်ားပံုကို'ေယာက္်ားေဖာင္စီး၊ မိန္းမ မီးေန'ဆိုသကဲ့သို႔ ထန္းသမားဘဝသည္လည္း အခန္႔ မသင့္လွ်င္ အသက္အႏၲရာယ္ျဖင့္ ႀကံဳေတြ႕ရႏိုင္ၿပီး ဒုကိၡတဘဝေရာက္ရွိႏိုင္သည့္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းျဖစ္သည္။

ထန္းပင္တြင္ ထန္းဖိုႏွင့္ ထန္းမ ႏွစ္မ်ဳိးရွိၿပီးထန္းပင္ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးမွ ထန္းရည္ထုတ္ယူႏိုင္သည္။ ထန္းဖိုပင္တြင္ ထန္းႏုိ႔ေခ်ာင္းမွ ထန္း ရည္ရယူႏိုင္ၿပီး ထန္းမပင္ရွိ ထန္းသီးခိုင္မွထန္းရည္ကို ရယူသည္။ ထန္းတက္မည္ဆိုလွ်င္ ကာယအားအျပင္ ထန္းရည္ထည့္ရန္ ျမဴအိုး၊ ႀကိဳးႏွင့္ ထန္းတက္ေလွကားႏွင့္ ထန္းလွီးဓားတို႔ကို ပထမဦးစြာ အရင္းအႏွီး အျဖစ္ အသံုးျပဳၾကရမည္။ ထန္းရည္ကို ထန္းလ်က္ခ်က္ရန္အတြက္ ဒယ္အိုးႏွင့္ ထင္းကလည္း မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သည္။
ထန္းတက္သမားသည္ နံနက္လင္းသည္ႏွင့္ ထန္းတက္ရန္ျပင္ဆင္ၾကရၿပီး ထန္းမတက္မီဝမ္းအရင္ ျဖည့္ၾကရသည္။စာေရးသူႀကံဳေတြ႕ခဲ့သည့္ထန္းသမားမိသားစု၏ နံနက္ စာမွာ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးတြင္ ေနထိုင္ၾကသူမ်ား၏ နံနက္ခင္းစာႏွင့္မတူ၊ တစ္မူထူးျခားပံုမွာ ထမင္းၾကမ္းခဲကို ထန္းရည္ျဖင့္ ၿမိန္ေရယွက္ေရစားသံုးၿပီး ဆာေလာင္မႈကို ျဖည့္တင္းလုိက္ၾကသည္။၎တို႔၏နံနက္ခင္းစာကိုၿမိဳ႕မွဟန္ဘာဂါ၊ ေဂ်ဒိုးနက္တို႔ျဖင့္လဲလွ်င္ ေတာင္ရမည့္ပံုမေပၚ။ ေန႔စဥ္စားသံုးလာသည့္မိ႐ုိးဖလာယဥ္ေက်းမႈစားေသာက္မႈပံုစံျဖစ္၍ နတ္သုဒၶါျဖင့္ မလဲႏိုင္ျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

ဝမ္းစာျဖည့္တင္းအၿပီးနံနက္ခင္းထန္းတက္လုပ္ငန္းခြင္ဝင္သည္ႏွင့္ ျမဴအိုးႏွင့္ဓားအိမ္ကို ခါးတြင္ခ်ိတ္လ်က္ ထန္းပင္ေပၚသို႔ နံနက္တစ္ႀကိမ္၊ ညေနတစ္ႀကိမ္ တက္ၾကရသည္။ ထန္းတစ္ပင္ကို ႏွစ္ႀကိမ္တက္ရေသာ္
လည္း ထန္းအငွားတက္သူမ်ားဆိုလွ်င္ အပင္ေပါင္းမေရႏိုင္ဘဲ တစ္ပင္ၿပီးတစ္ပင္ တက္ခ်ီဆင္းခ်ီျဖင့္ မေမာႏိုင္ မပန္းႏိုင္။ ထန္းသမား ယူလာသည့္ ထန္းျမဴအိုးကို အပင္ေအာက္ေရာက္သည္ႏွင့္ မဆိုင္းမတြဘဲ အသင့္ရွိေနသည့္ ဇနီးသည္က ထန္းလ်က္ခ်က္သည့္တဲသို႔ သယ္သြားသည္။

ထန္းသမားက သက္စြန္႔ဆံဖ်ား ထန္းတက္ၿပီး ရရွိသည့္ထန္းရည္ကို ဇနီးသည္ကလည္း ေမာင္တစ္ထမ္းမယ္တစ္ရြက္ျဖင့္တက္ညီလက္ညီ ျပဳလုပ္ၾကရသည္။စုေဆာင္းရရွိလာေသာ ထန္းရည္မ်ားကို ထန္းလ်က္ခ်က္ သည့္ ဒယ္အိုးထဲထည့္၍ မီးျဖင့္က်ဳိရသည္။ ေန႔စဥ္မီးျဖင့္ က်ဳိရသျဖင့္ ေတာ္႐ုံထင္းျဖင့္ မသံုးႏိုင္ဘဲ ယာေတာမွ ထြက္ရွိသည့္ ေျပာင္း႐ုိး၊ ေျမပဲခံြ၊ ႏြားေခ်း၊ သစ္ရြက္အေျခာက္ စသည္မ်ားကို စုေဆာင္းထားရွိၾကရသည္။ က်ဳိခ်က္ၿပီးေညာင္စီးက်ခ်ိန္တြင္ မီးဖိုေပၚမွ ဒယ္အိုးကိုခ်၍ မေအးသြားခင္ ပူပူေလာင္ေလာင္မွာပင္ လက္ျဖင့္ ထန္းလ်က္ခဲမ်ား ျဖစ္ရန္ ပံုေဖာ္ၾကရေတာ့သည္။

ထန္းသမားတို႔ တစ္ေန႔တာ ပင္ပင္ပန္းပန္းရွာေဖြရရွိသည့္ဝင္ေငြျဖင့္ တစ္ေန႔တာထြက္ေငြကို ခ်င့္ခ်ိန္သံုးစဲြၾကရသည္။ ထန္းလ်က္ခ်က္လုပ္ငန္းျဖင့္အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းမ်ား ေလ်ာ့နည္းလာမႈေၾကာင့္ထန္းလ်က္အထြက္ႏႈန္းမွာလည္း ေလ်ာ့နည္းလာလ်က္ရွိသည္။ ထန္းသမားတို႔ကို မီွခိုေနရသည့္ ထန္းလ်က္ပဲြ႐ုံမ်ားမွာလည္း ညည္းတြား မႈမ်ားရွိလာၾကသည္။ယေန႔ထန္းလ်က္ေစ်းသည္ယခင္ႏွစ္မ်ားကထက္ ေစ်းအနည္းငယ္တက္လာသျဖင့္ထန္းသမားတို႔၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေလးမ်ားရွင္သန္ႏိုးထစျပဳလာသည္။

ထန္းလ်က္ကို ျမန္မာ့႐ုိးရာအစားအစာအျဖစ္ မုန္႔အမ်ဳိးမ်ဳိးျပဳလုပ္ရာတြင္ ထည့္သြင္း အသံုးျပဳသကဲ့သို႔ က်န္းမာေရးအတြက္လည္း ျပည္သူမ်ား တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳေနသည့္ ထုတ္ကုန္တစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ျပည္ပပို႔ကုန္တစ္မ်ဳိးျဖစ္လာသည္ကိုလည္းသိရသည္။ ထန္းလ်က္သည္ ျမန္မာ့ ႐ုိးရာသဖြယ္စားသံုးၾကသည့္ စားစရာတစ္မ်ဳိးျဖစ္သျဖင့္ ႏိုင္ငံ၏ ထြက္ကုန္ျဖစ္သည့္ ထန္းလ်က္လုပ္ငန္း ကြယ္ေပ်ာက္မသြားရန္ အေရးႀကီးပါသည္။

ယေန႔တြင္ ေခတ္မီေျပာင္းလဲလာေသာလူေနမႈပံုစံႏွင့္အတူဘိုးဘြားအေမြအႏွစ္ ထန္းပင္မ်ားကိုစြန္႔ခြာ၍အျခားအရပ္ေဒသမ်ားသို႔သြားေရာက္စီးပြားရွာလာၾကသည္။ လူငယ္မ်ားမွာ ႏိုင္ငံရပ္ျခားသို႔ပင္ သြားေရာက္အလုပ္လုပ္ကိုင္သူ မ်ားလာရာ ထန္းေတာအခ်ဳိ႕မွာ ထန္းတက္မည့္သူမ်ား မရွိေတာ့ဘဲ ထန္းပင္မ်ားမွာ အလဟႆျဖစ္ေနသည္။ အငွားထန္းတက္သမားမ်ား ရွားပါးလာသကဲ့သို႔ထန္းပိုင္ရွင္မ်ားကလည္းထန္းပင္မွထန္းရည္မထုတ္ယူေတာ့ဘဲ ထန္းသီးခိုင္မ်ားကိုသာခုတ္ယူၿပီး ႏြားစာအျဖစ္ အသံုးျပဳ ၾကေတာ့သည္။ တခ်ဳိ႕မွာ သက္တမ္းရင့္ေသာ ထန္းပင္မ်ားကို ခုတ္လွဲ၍ သစ္အျဖစ္ အိမ္ေဆာက္ရာတြင္ အသံုးျပဳလာၾကသည္။

ထန္းတက္သမားရွားပါးလာမႈ၊ထန္းပင္ပိုင္ရွင္မ်ားကလည္းထန္းလ်က္လုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း မျပဳၾကေတာ့ေပ။ထို႔ထက္ဆိုးသည္မွာ သက္တမ္းရင့္ထန္းပင္မ်ားကို သစ္အျဖစ္ခုတ္လဲွေနမႈတို႔ေၾကာင့္
သစ္ပင္မ်ားေလ်ာ့နည္းလာကာ ပူျပင္းမႈဒဏ္ကို ပိုမိုခံစားရႏုိင္သလို အညာေဒသမွ ထန္းသမားတို႔၏ ဘဝပံုရိပ္မ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားေလ မလားဟုပင္ စာေရးသူစိတ္္ထဲတြင္ ေတြးရင္... ေတြးရင္း။ ။

ဇာဇာ

Friday, April 3, 2015

အေလာင္းစည္သူမင္းတည္ထားကိုးကြယ္သည့္ ပခန္းႀကီးၿမိဳ ့ေဟာင္းမွ စည္သူရွင္ဘုရား

အေလာင္းစည္သူမင္းတည္ထားကိုးကြယ္သည့္ ပခန္းႀကီးၿမိဳ ့ေဟာင္းမွ စည္သူရွင္ဘုရား
==========================================

ပခုကၠဴခရုိုင္ ၊ေရစႀကိဳၿမိဳ ့နယ္၊ ပခန္းႀကီးေက်းရြာ ( ပခန္းႀကီးၿမိဳ ့ေဟာင္း ) တြင္ သကၠရာဇ္ ၄၈၀ ခုႏွစ္ နယုန္လဆန္း ၁၂ ရက္ ေန႔တြင္ ေစတီေတာ္တစ္ဆူတည္ထားၿပီး စည္သူရွင္ဘုရားအား အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီး ကိုးကြယ္ေတာ္မူခဲ့ေၾကာင္းသိရသည္။ စည္သူရွင္ဘုရားသည္ ဆင္တစ္ဆယ့္ငါးစီးခံ ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ျဖစ္ၿပီး သိၾကားမင္းဆက္သေသာ သရကၡန္သားျဖင့္ ထုလုပ္ပူေဇာ္ ျခင္းျဖစ္ၿပီး ဘုရားသမိုင္းေၾကာင္း အလြန္စိတ္၀င္စားဖြယ္ေကာင္းၿပီး စည္သူရွင္းဘုရားသမိုင္းႏွင့္အတူ တစ္ေနရာတည္းတြင္သီတင္းသံုးေတာ္မူသည့္ ရွင္မေတာင္၊ ျမတ္ေပါင္းမဥၨဴ၊ဒကၡိဏသာခါ ဘုရားမ်ား၏ သမိုင္းေၾကာင္းသည့္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ဆက္စပ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ရာ ဗဟုသုတတိုးပြားၾကည္ညိဳသဒၶါပြားလ်က္ အမ်ားျပည္သူအက်ဳိးငွာေလ့လာမိပါသည္။
ပုဂံထီးနန္းအား သကၠရာဇ္ ၄၅၄ ခုႏွစ္တြင္ စိုးစံေတာ္မူသည့္ အေလာင္းစည္သူမင္းတရားသည္ လူ႔ျပည္တြင္မက နတ္ျပည္ တြင္ သာသနာျပဳရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေဖာင္စႀကၤာျဖင့္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္ထိပ္ရွိ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္သို႔ သြားေရာက္ရန္ႀကိဳးစား အားထုတ္သည္တြင္ နတ္ျပည္သို ့ လူသားတို ့မေရာက္ထိုက္သျဖင့္ သိၾကားမင္းသည္ အဘိုးအိုအသြင္ ဖန္ဆင္း၍ တားျမစ္ ေတာ္မူသည္။ နတ္ျပည္တြင္ ထက္ လူ႕ျပည္တြင္ သာသနာျပဳျခင္းမွာ ပို၍သာလြန္မြန္ုျမတ္ေၾကာင္း အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီး နား၀င္ေတာ္မူ၍ ျပန္လွည့္ေတာ္မူစဥ္ သိၾကားမင္းသည္ မင္းႀကီးလူျပည္၌ သာသနာျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ နတ္ျပည္ရွိ နတ္ဘီလူးတို႕ ေစာင့္ေရွာက္အပ္ေသာ သရကၡန္ပင္၏ အႏွစ္အတံုးႏွင့္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္ ၁၂ဆူကို ဆက္သသည္။ မင္းႀကီး လည္း သိၾကားမင္း၏ရည္ရြယ္ခ်က္အတိုင္း သရကၡန္အႏွစ္အား ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္ထုလုပ္ေစရာ သိၾကားမင္းကိုယ္တိုင္ မင္းႀကီး ၏ လက္ေလးသစ္ပမာဏဥာဏ္ေတာ္ ရုပ္ပြားေတာ္ငါးဆူထုလုပ္ေတာ္မူသည္။ မင္းႀကီးက ဥာဏ္ေတာ္ေသးငယ္သည္ဟုဆိုရာ သိၾကားမင္းလည္း ဥာဏ္ေတာ္တစ္ေတာင္ရွိ ဇမၺဴ႕သေျပရုပ္ပြားေတာ္ငါးဆူတြင္ သရကၡန္ရုပ္ပြားေတာ္ႏွင့္ ဓာတ္ေတာ္ ႏွစ္ ဆူက်စီ ဌာပနာထည့္သြင္းပူေဇာ္ ဆက္သသည္။
ထိုေနာက္က်န္ ဓာတ္ေတာ္ႏွစ္ဆူအား ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားထုလုပ္ရာမွ ရရွိသည့္ စူးစာေဆာက္စာမ်ားႏွင့္မံ ဘုရားျပဳလုပ္ထားသည့္ ျမတ္ေပါင္းမဥၨဴဘုရားကို သိၾကားမင္းက ဆက္သျပန္သည္။ အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီးသည္ ဥာဏ္ေတာ္မ်ားေသးငယ္လြန္းသည္ ဟု 
ထပ္မံညည္းညဴသျဖင့္ ကၽြန္းဦးေစာင့္နတ္ဆက္သေသာ ဆင္ေရသ႑ာန္ရွိေသာရွိ သစ္သားမ်ားကို ဆင္ခံပုလႅင္မ်ားျပဳလုပ္ ကာ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို အေနသင့္တင့္ေအာင္ျပဳသည္။ ဆင္ခံရုပ္ပြားေတာ္မ်ားအား ဆင္မယာဥ္သာမ်ားတြင္ တင္၍ အဓိဌာန္ဆု ေတာင္း၍ လႊတ္ေတာ္မူရာ ပခန္းႀကီးၿမိဳ ့ေတာင္ဘက္ရွိ ကၠဒိၶ၀ိဒ ေတာင္တြင္ ဆင္မ ရပ္တန္႔သျဖင့္ မင္းႀကီးမွ ငါ့အရွင္ ဤေနရာ တြင္ ကိန္း၀ပ္ေတာ္မူရေတာ္မည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူသည္ကို အစဲြျပဳ၍ စည္သူရွင္ဘဲြ႔အမည္ရသည့္ ဆင္တစ္ဆယ့္ငါးစီးခံရုပ္ပြားေတာ္ ျမတ္အား ေစတီတစ္ဆူတည္ထားၿပီး ကိုးကြယ္ေတာ္မူသည္။ တတိယဆင္မယဥ္သာသည္ ပခန္းႀကီးၿမိဳ ့အေနာက္ ရွင္ေတာင္မ တြင္ရပ္တန္႔ေတာ္မူရာ ဆင္တစ္ဆယ့္သံုးစီးခံရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္အား သကၠရာဇ္ ၄၈၁ တန္ေဆာင္မုန္းလ ၌ ေစတီေတာ္တစ္ဆူ တည္ထားကိုးကြယ္ေတာ္မူသည္။ဆဌမဆင္မယာဥ္သာသည္ပခန္းႀကီးၿမိဳ႕ အေနာက္ေတာင္ရပ္အရိယဓမၼႆ၊ ဓမၼရာသီ၏ ေရႊဥမင္ ေက်ာင္းတိုက္၌ ရပ္တန္႔သျဖင့္ ဆင္တစ္ဆယ့္စီးခ ံျမတ္ေပါင္းမဥၨဴရုပ္ပြားေတာ္အား သကၠရာဇ္ ၄၈၁ ခုႏွစ္ ျပာသိုလတြင္ လိုဏ္ဂူ သြင္းကာ ဆရာေတာ္မွ ကိုးကြယ္ေတာ္မူသည္။ ယခုအခါ ရွင္မေတာင္ရုပ္ပြားေတာ္ ႏွင့္ ျမတ္ေပါင္း မဥၨဴရုပ္ပြားေတာ္မ်ားသည္ စည္သူရွင္ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ႏွင့္အတူ စည္သူရွင္ဂႏၶကုဋီတိုက္တြင္ သီတင္းသံုးေတာ္မူလ်က္ရွိသည္။
အဆိုပါ ရုပ္ပြားေတာ္သံုးဆူႏွင့္အတူ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဘိုးေတာ္မင္းတရားကိုးကြယ္သည့္ ဒကၡိဏသာခါရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ တစ္ဆူလည္း သီတင္းသံုးေတာ္မူသည္ကို ဖူးျမင္ရသည္။ ဘိုးေတာ္မင္းတရားသည္ ပခန္းႀကီးေတာင္ဘက္ဘုမၼရြာ ဘုန္းေတာ္ ႀကီးေက်ာင္းဆရာေတာ္အား ရုပ္ပြားေတာ္အားပူေဇာ္ကိုးကြယ္ရန္လွဴဒါန္းဆက္ကပ္သည္။ ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ်ိန္တြင္ ဆရာေတာ္၏ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားမွ ဒကၡိဏသာခါရုပ္ပြားေတာ္အား သူ ့ကိုးကြယ္ထိုက္သည္ ငါကိုးကြယ္ထိိုက္သည္ အေမြလု ၾကရာတြင္ ရာဇဂုရုဘဲြ႔ရ ေရစႀကိဳသာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ မွ ဘုရားရုပ္ပြားသည္ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္အရာျဖစ္၍ အမ်ားျပည္သူ ဖူးျမင္အက်ိဳးမ်ားေစျခင္းငွာ ပခန္းႀကီးစည္သူရွင္ဘုရားတြင္ ပင့္ေဆာင္ၿပီး ပူေဇာ္ထားရွိေစရန္ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူ ခဲ့သည္။ သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ မဆံုးျဖတ္ကာလအတြင္း ရုပ္ပြားေတာ္လုၾကသည့္ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားထဲမွ တစ္ဦးေသာသူ သည္ ရုပ္ပြားေတာ္အား တျခားေဆြမ်ိဳးမ်ား မသိေအာင္ ယူေဆာင္၍ ႏြားတင္းကုတ္တြင္ ၀ွက္ထားရာ ႏြားတင္းကုတ္ မီးေလာင္ၿပီး မီးမခေသာ ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္အား ေဆြမ်ိဳးမ်ား ျပန္လည္ဖူးေတြ ့ရသည္ဟု ဆိုသည္။ ပခန္းစည္သူရွင္ဘုရား ရုပ္ပြားေတာ္အား အေလာင္းစည္သူမင္း တည္ထားကိုးကြယ္ေတာ္မူခဲ့စဥ္က ေစတီေတာ္အတြင္း ဌာပနာ၍ ပူေဇာ္ထားရွိေတာ္မူခဲ့ေသာ္လည္း ကုန္္းေဘာင္ေခတ္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ ၁၀ ႏွစ္ခန္႔အၾကာတြင္ လူမသမာတစ္ဦးသည္ေစတီေတာ္ဌာပနာအား ေဖာက္ကာ စည္သူရွင္ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္အား ခိုးယူထြက္ေျပးသြားၿပီး ရုပ္ပြားေတာ္တြင္ ပူေဇာ္ထားရွိသည့္ ေရႊမ်ားအား ခြာယူကာ ရုပ္ပြားေတာ္အား ပခုကၠဴဘူတာအနီး စြန္လြန္းရြာမလွမ္းကမ္းတြင္ ပစ္ခ်ထားခဲ့ေၾကာင္း ႏြားေက်ာင္းသားသည္ ႏြားမ်ားခ်ိဳေသြးသည့္ေနရာတြင္ ထူးျခားသည့္ရုပ္ပြားေတာ္အား ေတြ႕ရွိသျဖင့္ ရြာဦးဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ဆရာေတာ္ထံ အပ္ႏံွရာ ဆရာေတာ္မွ သက္ဆိုင္ရာသို ့အပ္ႏွံခဲ့သည္။ စည္သူရွင္ဘုရားေဂါပကအဖဲြ႕ထံသို႔ အေၾကာင္းၾကား သျဖင့္ သြားေရာက္ၾကည့္ရႈရာ မိမိတို႔ 
ဘုရားမွန္ေသာ္လည္း မသမာသူခိုးယူသြားစဥ္က ဇမၺဴ႕သေျပရုပ္ပြားေတာ္အား ရိုက္ခဲြကာ ေရႊမ်ားယူသြားၿပီး ရုပ္ပြားေတာ္အတြင္း ပူေဇာ္ထားရွိသည့္ စည္သူရွင္ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္သာ က်န္ရွိသျဖင့္ တရားတေဘာင္ရင္ ဆိုင္ကာ မိမိတို ့ပိုင္ဆိုင္သည့္ဘုရားျပန္လည္ရလိုေၾကာင္း တရားစဲြဆိုေလွ်ာက္ထားၾကသည္။ သက္ဆိုင္ရာႏွင့္ တရားရင္ဆိုင္ ေနစဥ္ကာလအတြင္း စည္သူရွင္ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္သည္ မူရင္းကိန္း၀ပ္သီတင္းသံုးေတာ္မူရာ ပခန္းႀကီး စည္သူရွင္ဘုရားဘက္ သို႔ မ်က္ႏွာမူကာ သီတင္းသံုးေတာ္မူသည္ကို အဂၤလိပ္အေရးပိုင္မင္းကိုယ္တိုင္သိရွိကာ စည္သူရွင္ဘုရားအား ျပန္လည္ ပင့္ေဆာင္ခြင့္္ျပဳခဲ့သည္ ဆိုသည္။ မသမာသူခိုးယူသြားၿပီး ရိုက္ခဲြဖ်က္ဆီးစဥ္က ဒဏ္ေၾကာင့္ စည္သူရွင္ ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္ ညာဘက္ဦးကင္းတြင္ အနည္းငယ္အက္ကဲြသည့္ဒဏ္ရာ ရရွိခဲ့သည္ကို ယေန႔တိုင္ျမင္ေတြ႔ရသည္။ စည္သူရွင္ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္ ျပန္လည္္ ဌာပနာ ပူေဇာ္ရန္ အလွဴခံရာ ေရႊငါးပိႆာသံုုးဆယ့္ငါးက်ပ္သားႏွင့္ ေငြသံုးပိႆာခဲြ ရရွိခဲ့ၿပီး ေငြအား ဆင္ခံပုလႅင္ထုလုပ္ၿပီး ေရႊအား ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူထုလုပ္ကာ ပူေဇာ္ေၾကာင္း၊ ၄င္းေနာက္ စည္သူရွင္ရုပ္ပြားေတာ္အား ရဟန္းရွင္လူမ်ားဖူးေျမာ္ျမင္ ေတြ႕ႏိုင္ရန္အတြက္ ဌာပနာ ပူေဇာ္ျခင္းမျပဳပဲ ဂႏၶာကုဋီတြင္သာ ပူေဇာ္ထားရွိခဲ့သည္။ နံနက္ ၇ နာရီတြင္ စည္သူရွင္ရုပ္ပြားေတာ္အား ဂႏၶကုဋီအျပင္တြင္ ပူေဇာ္ထားရွိၿပီး ညေန ၄ နာရီတြင္ အတြင္းသို႔ ျပန္လည္ပင့္ေဆာင္ထားရွိသည္။ သိၾကားမင္းကိုယ္တိုင္ ထုလုပ္ေတာ္မူျခင္း ၊ နတ္ျပည္တြင္သာရွိသည့္ သရကၡန္သားျဖင့္ ထုလုပ္ျခင္း စသည့္ ထူးကဲသည့္အရာမ်ားကို ေနာင္လာေနာင္သားတို႔ ဖူးျမင္ေတြ႔ေစျခင္းငွာ ယင္းသို႔ ပူေဇာ္ခံထားရွိျခင္း ျဖစ္သည္။
စည္သူရွင္ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္အား ေက်းရြာေဒသခံမ်ားႏွင့္ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ ဘုရားဖူးဧည့္သည္မ်ား လာေရာက္ ဖူးေျမာ္ကာ အဓိဌာန္ ဆုေတာင္းမႈျပဳၾကသည္။ အဓိဌာန္ ဆုေတာင္းျပည့္သူမ်ားသည္ စည္သူရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္အား ၄င္းတို႔၏ လက္၀တ္ရတနာ ေရႊ၊ ေငြ၊ ေက်ာက္စိမ္း၊ ပတၱျမား လက္စြပ္ ၊ လက္ေကာက္၊ နားေတာင္းမ်ား ပူေဇာ္ထားရွိသည္္ကိုလည္း ဖူးျမင္သဒၶါပြားရသည္။ စည္သူရွင္ဘုရား ဗုဒၶပူဇနိယပဲြေတာ္အား ႏွစ္စဥ္ တန္ခူးလတြင္က်င္းပျပဳလုပ္ၿပီး မဟာသႀကၤန္ရက္မ်ားျဖစ္သည့္ မဟာသႀကၤန္အႀကိဳေန႔၊ အက်ေန႕၊ အၾကတ္ေန႕ ၊ အတက္ေန႕မ်ားသည့္ ပဲြေတာ္ရက္မ်ားျဖစ္ၿပီး ႏွစ္ဆန္း တစ္ရက္ေန႔တြင္ စည္သူရွင္ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ ကိန္း၀ပ္ေတာ္မူရာ ေစတီေတာ္ပရ၀ုဏ္အတြင္း ဆြမ္းေတာ္ႀကီး ေလာင္းလွဴပဲြအား ပခုကၠဴ၊ေရစႀကိဳၿမိဳ ့နယ္မ်ားမွ ေက်းလက္ႏွင့္ ၿမိဳ ့ျပေနျပည္သူမ်ားသာမက အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ ဘုရားဖူး ဧည့္သည္မ်ား လည္း စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ လာေရာက္ လွဴဒါန္းေလာင္းလွဴေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ပါသည္။