Wednesday, September 14, 2016

ထန္းေစ့ အဖို ၊ အမ ခြဲျခားျခင္း

#ထန္းေစ့ အဖို ၊ အမ ခြဲျခားျခင္း
======================

13.9.2016

လူတို႕သည္ ထန္းပင္မ်ားကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္းပင္
စိုက္ပ်ဳိးေနၾကေပျပီ။လယ္ယာလုပ္ငန္းမျဖစ္ထြန္းေသာေျမမ်ား၊
ေျမလြတ္ေျမရိုင္းႏွင့္ ယာကန္သင္းမ်ားတြင္အမ်ားဆုံး
စိုက္ပ်ဳိးၾကျခင္းျဖစ္သည္။
စိုက္ပ်ဳိးသူမ်ားသည္ ထန္းဖိုထက္ထန္းမကိုအလိုရွိၾကသည္။
ထန္းမ၏အသုံးကပိုမို၍တြင္က်ယ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္မိမိတို႕စိုက္ပ်ဳိးသမ်ွထန္းပင္မ်ားတြင္
ထန္းမမ်ားမ်ားေပါက္ေစခ်င္ၾကသည္ပင္တည္း။
သို႕ေသာ္ဆႏၵအတိုင္းျဖစ္မလာၾကေခ်။
အခ်ိန္တန္ေသာအခါထန္းဖို၊ထန္းမေရာေရာေႏွာေႏွာသာ
ထြက္လာစျမဲျဖစ္သည္။

ဤသို႕မိမိတို႔လိုလားသည့္အတိုင္းျဖစ္မလာသည္မွာ
အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။အေျဖကားရွင္းပါသည္။
ထန္းပင္စိုက္ပ်ဳိးစဥ္ကထန္းေစ့ကိုအဖိုေစ့၊အမေစ့ ဟူ၍
ခြဲျခားမသိေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။

ထန္းေစ့ကိုအဖိုေစ့၊အမေစ့ခြဲျခား၍သိႏိုင္ဖို႕ရန္ကား
လြယ္ကူလွသည္မဟုတ္။သိမ္ေမြ႔ေသာအရာကို
ထင္ရွားစြာသိျမင္ႏိုင္ေသာမေဟာ္သဓာ၏ဥာဏ္မ်ဳိးရွိပါမွ
တစ္ခဏခ်င္းခြဲျခားစိုက္ပ်ဳိးႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
သို႕အတြက္ထန္းေစ့မ်ားကိုသုေတသနျပဳရေပမည္။
သုေတသနျပဳရန္မွာလည္းတစ္ႏွစ္၊ႏွစ္ႏွစ္မ်ွႏွင့္မရႏိုင္။
ထန္းပင္သည္စိုက္ပ်ဳိးျပီးအႏွစ္ ၂၀ ခန္႕ရွိမွသာလ်ွင္
ထန္းဖိုထန္းမခြဲျခား၍ထြက္လာႏိုင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ထိုအခ်ိန္ကာလအထိေစာင့္စားျပီးေလ့လာမွတ္သားဖို႔မွာ
လူတိုင္းအတြက္ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးတစ္ခုကဲ႕သို႕ျဖစ္ေနေပမည္။

ထန္းေစ့ အဖိုအမ ခြဲျခားမႈႏွင့္ပက္သက္၍
အယူအဆအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတတ္ၾကသည္။
ထန္းေစ့သည္အဖိုေစ့၊အမေစ့ဟူ၍အတည္တက်မရွိ။
စိုက္ပ်ဳိးသည့္နည္းစနစ္ေပၚတြင္မူတည္ျပီးအဖိုပင္အမပင္
ခြဲျခား၍ေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
ဥပမာ ထန္းေစ့ကိုပက္လက္စိုက္လ်ွင္``အမ´´ပင္၊
ေမွာက္၍စိုက္လ်ွင္``အဖို´´ပင္ဟူ၍ျဖစ္သည္။

အထက္ပါအယူအဆသည္ယုတၱိမတန္ေခ်။
အဖိုဗီဇသေႏၲရွိျပီးျဖစ္ေသာထန္းေစ့သည္
ထန္းမပင္ျဖစ္လာႏိုင္မည္မဟုတ္ပါေခ်။
ထန္းေစ့ အဖိုအမျပႆနာႏွင့္ပက္သက္၍
စာေရးသူေလ့လာေတြ႔ရွိသမ်ွကိုဆက္လက္တင္ျပလိုပါသည္။
သဘာဝယုတၱိက်မက်ေဝဖန္သုံးသပ္ရန္မွာမူ
စာရႈသူ၏တာဝန္သာျဖစ္ပါသည္။

ထန္းသီးလုံးတစ္လုံးတြင္
ထန္းသီးဆန္(ေစ့)တစ္ျမႊာမွသုံးျမႊာအထိရွိသည္။
ေဒသသုံးအေခၚအေဝၚအရတစ္ဆန္အိမ္၊ႏွစ္ဆန္အိမ္၊
သုံးဆန္အိမ္ ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ေလးဆန္အိမ္တည္ရွိေသာထန္းသီးလုံးမ်ားလည္း
ရွားရွားပါးပါးေတြ႔ရတတ္သည္။
ထန္းပင္၏မ်ဳိးဗီဇက္ုလိုက္၍ထြန္းလာျခင္းျဖစ္သည္။

ရင့္မွည့္စျပဳေနေသာထန္းသီးလုံးတစ္လုံး၏
အဆန္ျမႊာမ်ားကိုဓားျဖင့္ခြဲစိတ္လိုက္ပါက
အဆန္ျမႊာကေလးမ်ားတြင္အတြင္းမွထန္းေစ့ကို
အေပၚမွအသားဖတ္မ်ား
ဖုံးအုပ္လ်က္ပင္ရွိေနေသးေၾကာင္းေတြ႔ရေပမည္။
ထိုအသားဖတ္မ်ားကို ဓားႏွီးပါးျဖင့္စဥ္းထုတ္ပစ္ပါက
အတြင္း၌မာေက်ာေသာထန္းေစ့ကိုေတြ႔ရေပမည္။
ထိုထန္းေစ့ကိုေလ့လာၾကည့္ရႈျခင္းျဖင့္
အဖိုဆန္၊အမဆန္ခြဲျခားသိရွိႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။

ထန္းေစ့တြင္
``ေက်ာဘက္ပိုင္း´´ႏွင့္``ဝမ္းဗိုက္ပိုင္း´´ဟူ၍ရွိသည္။
ေက်ာဘက္ပိုင္းသည္ခုံးေနျပီး
ဝမ္းဗိုက္ပိုင္းသည္ခ်ဳိင့္ဝင္၍ေန၏။
ထန္းေစ့၏ခြ်န္ေနေသာအပိုင္းသည္
အေညွာင့္ထြက္သည့္ေနရာျဖစ္သည္။
ထိုအေညွာင့္ထြက္ရာေနရာ၏
အျခားတစ္ဘက္ရွိဝမ္းဗိုက္ပိုင္းတြင္
အေမြးမ်ားရစ္ဝိုင္းေနေသာ`` ခ်က္´´ တစ္ခုပါရွိသည္။
ထန္းေစ့တိုင္းလိုလိုတြင္ေတြ႔ရတတ္ပါသည္။
ထိုထန္းေစ့၏`` ခ်က္ ´´ကို ဂရုစိုက္၍ၾကည့္ပါ။
``ခ်က္´´ သည္အတန္ငယ္ၾကီးထြားေနပါက
``အမေစ့´´ျဖစ္သည္။
``ခ်က္´´အေနအထားသည္
ပါရံုမ်ွပါလ်ွင္ျဖစ္ေစ၊လံုးဝမေတြ႔ရလ်ွင္ျဖစ္ေစ
ထိုထန္းေစ့သည္``အဖိုေစ႕´´ျဖစ္ပါသည္။

ပုဂံေညာင္ဦးျမိဳ႕နယ္လက္ထုပ္အုပ္စုေညာင္လွရြာေန
ဝါရင့္ထန္းလုပ္သားၾကီးဦးေအးေမာင္သည္ထန္းေစ့မ်ားကို
အထက္ပါနည္းအတိုင္းမွတ္သား၍စိုက္ပ်ဳိးခဲ႕ဖူးပါသည္။
ခ်က္အေနအထားၾကီးေသာထန္းေစ့မ်ားကိုသာေရြးခ်ယ္၍
စိုက္ပ်ဳိးခဲ႕ျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၂၁ ခုႏွစ္ကစိုက္ပ်ဳိးထားခဲ႕ေသာ
ထန္းပင္မ်ားသည္ ၁၃၄၁ ခုႏွစ္တြင္``ထြက္ထန္း´´မ်ား
ျဖစ္လာေတာ့သည္။
ထိုထန္းပင္မ်ားကားထန္းမပင္မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။

ဤကဲ႕သို႕ အႏွစ္ ၂၀ လုံးလုံးေစာင့္စားျပီး
ေလ့လာမွတ္သားရေသာအလုပ္သည္လြယ္ကူလွသည္
မဟုတ္ပါေခ်။
ယခုမွဦးေအးေမာင္၏ေက်းဇူးေၾကာင့္ထန္းပင္မ်ားကို
လိုအပ္သလိုစိုက္ပ်ဳိးႏိုင္ၾကျပီျဖစ္ပါသတည္း။

#Source :ေမာင္လင္းသူ(ေညာင္ဦး)

``ထန္းႏွင့္ထန္းလုပ္ငန္းဆိုင္ရာသိေကာင္းစရာ ´´စာအုပ္

Ref nine emerald threads/net-abkc





Credit- ေရစႀကိဳသတင္းမီဒီယာ fb

Sunday, September 11, 2016

ရွင္မေတာင္ သနပ္ခါး

ရွင္မေတာင္ သနပ္ခါး
**************

နတ္သက္တဲ႔ ရွင္မေတာင္
စိမ္းညိဳ႕ေမွာင္ ေတာင္ညိဳထိပ္နဲ႔
ထန္းပင္ရိပ္ တေဝေဝ
ရြာလမ္းေျခ ေကြ႕ကာေျမွာင္လို႔
ေတာင္အေျခ ဝိုက္ကာေခြနဲ႔
ေျမနီနီ တမာတန္းက
လြမ္းတသသ ..........

ေရႊနံ႔သာ ေခါက္ကိုကြယ္
ေက်ာက္ေပၚမွာ တင္ကာေသြးေတာ့
ေမႊးခ်က္ကႀကြယ္
အသားရယ္ ညိဳျပာညက္မို႔
သနပ္ခါးနဲ႔ ဆက္ကာမွဳန္းရင္
နတ္ပန္းခ်ီရႈံး ...........

သူ႕အျပံဳး လွတမ်က္ႏွာ
ပါးထက္မွာ ႀကားပါးကြက္နဲ႔
သနပ္ခါးကို ျခယ္ကာထားသမို႔
ဝါဝင္းလို႔စိုျပည္
ျဖာဆင္းလို႔ အလိုေသြ
ေတာပ်ိဳေမ သနပ္ခါးက
နန္းထိုက္ရဲ႕လား .........

ဘိုရဲ








Credit - ေရစႀကိဳသတင္းမီဒီယာ facebook

Tuesday, July 12, 2016

မၾကာမီ ထုလုပ္​ၿပီးစီး​ေတာ့မည္​့ ​ဗိုလ္​ခ်ဳပ္​​ေအာင္​ဆန္​း​ေၾကးရုပ္​ထားရွိမည္​့ ​ေနရာအား သတ္​မွတ္​ထားသည္​့ ရံုး​ေပါင္​းစံုဝင္​း အစား ၿမိဳ႕အဝင္​ ႀတိဂံ​ေနရာ၌သာ ထားရွိရန္​ ​ေရစႀကိဳၿမိဳ႕ခံမ်ား လိုလား

မၾကာမီ ထုလုပ္​ၿပီးစီး​ေတာ့မည္​့ ​ဗိုလ္​ခ်ဳပ္​​ေအာင္​ဆန္​း​ေၾကးရုပ္​ထားရွိမည္​့ ​ေနရာအား သတ္​မွတ္​ထားသည္​့ ရံုး​ေပါင္​းစံုဝင္​း အစား ၿမိဳ႕အဝင္​ ႀတိဂံ​ေနရာ၌သာ ထားရွိရန္​ ​ေရစႀကိဳၿမိဳ႕ခံမ်ား လိုလားလ်က္​ရွိ​ေၾကာင္​းသိရပါသည္​။
စစ္​ဝတ္​စံုျဖင္​့ ဓား​ေထာက္​ရပ္​​ေနသည္​့ ​သ႑န္ရွိ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေၾကးရုပ္​သည္​ အျမင္​့​ေပ ၉​ေပခြဲ၊​ေၾကးပိႆာခ်ိန္​ ၂၀၀ ဝန္​းက်င္​ (ကာလတန္​​ေၾကး က်ပ္​သိန္​း၁၀၀​ေက်ာ္​္​) ျဖင္​့ ထု​လုပ္​ထား​ေၾကာင္​း ​ေၾကးသြန္​းပညာရွင္​ ဦးသန္​း​ေဇာ္​ ႏွင္​့ ပန္​းခ်ီပညာရွင္​ ဦးဇင္​မင္​းထြန္​းက ​ဆိုသည္​။

Saturday, July 2, 2016

​ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္​အတြင္​း ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းပါး ဆက္လက္ၿပိဳက်မႈေၾကာင့္ စိုက္ပ်ဳိးေျမ အမ်ားအျပား ဆံုး႐ံႈးေန

​ေရစႀကိဳျၿမိဳ႕နယ္​ အတြင္​း ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းပါး ဆက္လက္ၿပိဳက်မႈေၾကာင့္
စိုက္ပ်ဳိးေျမ အမ်ားအျပား ဆံုး႐ံႈးေန

ဗလဗေက်းရြာမွ ေဒသခံမ်ား၏ စိုက္ပ်ဳိးေျမမ်ား ကမ္းၿပိဳမႈေၾကာင့္ ၿပိဳက်ပ်က္စီး ေနမႈအား ဇြန္ ၂၀ ရက္က ျမင္ေတြ႕ရစဥ္

ယခုႏွစ္ ျမစ္ေရတက္ကာလ ေမလလယ္ပိုင္းမွစ၍ ကမ္းၿပိဳမႈ ၾကံဳေတြ႕ေနရသည့္ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္တြင္း ဧရာ၀တီ ျမစ္ကမ္းနံေဘး ေက်းရြာမ်ားမွာ ကမ္းပါးၿပိဳက်မႈ ရပ္တန္႔ျခင္း မရွိသည့္အတြက္ ေဒသခံမ်ား စိုက္ပ်ဳိးေျမ အမ်ားအျပား ဆံုး႐ံႈးေနၿပီး လုပ္စားေျမ အခက္အခဲမ်ား ၾကံဳေတြ႕ေနေၾကာင္း ေဒသခံမ်ား ေျပာၾကားခ်က္အရ သိရသည္။

ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္တြင္း ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းေဘးရွိ ဗလဗေက်းရြာ၊ ငျမာေလးေက်းရြာႏွင့္ ေကြ႕ေထာင့္ေက်းရြာမ်ားမွ ေဒသခံမ်ား၏ စိုက္ပ်ိဳးေျမမ်ား ျမစ္ေရတိုက္စားမႈေၾကာင့္ ဧက ရာႏွင့္ခ်ီ ၿပိဳက်ပ်က္စီး ေနသည့္အတြက္ ေဒသခံမ်ားမွာ လုပ္စားေျမ ရွားပါးသည့္ အခက္အခဲမ်ား ၾကံဳေတြ႕လာရျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

"ခုရက္ပိုင္း ကမ္းပါးက ေရတိုက္စား ေတာ့ ဆက္တိုက္ၿပိဳေနတယ္။ တားဆီးႏိုင္တဲ့ အေနအထားလည္း မရွိေတာ့ ထိုင္ၾကည့္ေန႐ံုပဲ။ ေျမႏုစိုက္ခင္းကေတာ့ အားလံုးကုန္ၿပီ ေျပာရတယ္။ ေျမႏုပိုင္တဲ့သူေတြ အတြက္ ေတာ့ ေနာက္ႏွစ္ ဘာစိုက္စားရမယ္ မသိဘူး" ဟု ကမ္းၿပိဳမႈေၾကာင့္ ေျမယာဆံုး႐ံႈးေနသည့္ ဗလဗေက်းရြာမွ ကိုေမာင္ေကာက္က ေျပာၾကားသည္။

ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္တြင္း ေက်းရြာမ်ားမွ ျမစ္ေရတိုက္စားမႈေၾကာင့္ ၿပိဳက်ပ်က္စီးေနေသာ ေဒသခံမ်ား၏ စိုက္ပ်ဳိးေျမမ်ားတြင္ ရိတ္သိမ္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသးသည့္ သီးႏွံမ်ားရွိ ေနသည့္အတြက္ ေဒသခံမ်ားမွာ ဆံုး႐ံႈးမႈ ပိုမိုမ်ားျပားခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

"မရိတ္ရေသးတဲ့ ပဲတီစိမ္းေတြ က်န္ေပ မယ့္ကမ္းက ၿပိဳေနေတာ့ဘယ္သူမွ အရဲစြန္႔ၿပီး သြားမဆြတ္ရဲဘူး။ ကမ္းၿပိဳတာက ေအာက္ပိုင္း သဲလႊာကို လိုက္စားၿပီး ၿပိဳတာဆိုေတာ့ ဘယ္ ေလာက္ၿပိဳမယ္ဆိုတာ မွန္းမရဘူး။ အခင္းရွင္ ေတြကလည္း ေၾကာက္ေတာ့ ရိတ္မေနေတာ့ဘဲ ဒီတိုင္းထားလိုက္ေတာ့တာ။ ဒီႏွစ္ အေနနဲ႔ အခက္အခဲ မရွိေပမယ့္ ေနာက္ႏွစ္ကေတာ့ ဘာလုပ္စားရမယ္ကို မသိေတာ့ဘူး" ဟု ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္ ငါျမားေလး ေက်းရြာ ေဒသခံ တစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

ပခုကၠဴခ႐ိုင္၊ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္တြင္း ဧရာ၀တီျမစ္ႏွင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္း နံေဘးတြင္ တည္ရွိသည့္ ေက်းရြာမ်ား၌ ကမ္းၿပိဳမႈ ဆိုးရြားစြာ ျဖစ္ေပၚေနသည့္အတြက္ စိုက္ပ်ဳိးေျမ အမ်ားအျပား ဆံုး႐ံႈးေနသည့္အျပင္ လူေနအိမ္ အခ်ိဳ႕ပါ ေရႊ႕ေျပာင္းရန္ ျပင္ဆင္ေနရေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားထံမွ သိရသည္။  

 

Writer: 
သက္ထိန္၀င္း

(Credit: Eleven Media Group)

Tuesday, June 28, 2016

အမိေျမ အဖေျမ

အမိေျမ အဖေျမ
____________

ရွင္မေတာင္ ေတာင္ညိဳရိပ္
ထန္းညိဳရိပ္ တေဝေဝ။

ယုန္လိုက္သံ ေတာသံဟစ္
ေက်ာက္စရစ္ေျမ။

ေတာလမ္းက ေကြ႔ကာေခြ
ေတာေျခက ေကာက္ကာေကြ႔။

လွည္းတန္းတအီအီနဲ႔
ေျမနီနီတမာတန္း
လြမ္း၍မေမ့။

မုန္ညင္းက အေမ့ရြာ။
အေဖ့ရြာ ေျမျဖဴေက်း
ေသြးခ်င္းမ်ားစြာ။

ထန္းလ်က္ခဲရယ္နဲ႔
ေျမပဲေလွာ္တဆုပ္စာ
မာပါစ ႏႈတ္ခြန္း။

ေျမျဖဴရြာ ၾကာကန္၌
ရြာသံအလြန္စည္တ့ဲ
ညေနရီ ေရခ်ိဳခပ္ခ်ိန္ျဖင့္
လြမ္းတတ္လို႔လြမ္း။

ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းေပၚတြင္။
ေရစႀကိဳ ေနညိဳညိဳ
ၿမိဳ႕ကစည္ပင္။

ၿမိဳ႕ဆိပ္ကမ္း ေမာ္ေတာ္ဝင္
ျမစ္ျပင္က ျမသင္ဖ်ဴး။

ကမ္းေပၚမွာ ေဖာင္ေတာ္ဦး
ၿမိဳ႕ဝက္ကဖူး။

အမိေျမ အဖေျမ
လက္ယက္မ လင္းကေတာ
သာေမာသည့္ မအူတခို
ေရစႀကိဳနယ္အစုံ၌
ေဆြစုံမ်ိဳးစုံတင့္
ပန္းပြင့္သို႔ေဝ။

နံ႔သာေျမဌာေနေက်ာင္းဆီက
ျဖည့္ေလာင္းခ့ဲ ပညာေရ
ခ်ိဳေပစြတကား။

ခ်စ္ေသာ နံ႔သာေျမ၏
ေက်းဇူးေတြ အာရံုျပဳပါခ့ဲ
နယ္ေျမမွာ ႂကြယ္ေစသမႈင့ဲျပင္
ေဇယ်တု လိုရာေအာင္လို႔
ရွင္မေတာင္ ရနံ႔ေမႊးသည့္ႏွယ္
ေမႊးၾကေစသား။

တင္မိုး
နံ႔သာေျမ မဂၢဇင္း
၁၉၇၅

တို႔မ်ား ပုုခန္း ------------- (ပခန္းၾကီးျမိဳ႕ေဟာင္း)

တို႔မ်ား ပုုခန္း
-------------
(ပခန္းၾကီးျမိဳ႕ေဟာင္း)

"ေလးရာျပဳဆန္း၊ ျမိဳ႕ကူးခန္း၊ ပခန္း ေခၚသေထြ"
                       "ကဝိလကၡဏာသတ္ပံုက်မ္း"
 
သစ္ပင္ခ်ံဴႏြယ္မ်ားအၾကားတြင္ ျမင့္ျမင့္မားမား
ျမိဳ႔ရိုးပ်က္ၾကီးမ်ားသည္ေအးေဆးတည္ျငိမ္စြာျဖင့္ အတိတ္သမိုင္းကိုေျပာေနၾကဟန္ရွိသည္။တခ်ိန္
က ကူးခန္းဟု တြင္ခဲ့ေသာ ပခန္းျမိဳ႕ေဟာင္းျဖစ္
သည္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ လက္ယာဘက္ကမ္း ေရစၾကိဳနွင့္ ၁၀မိုင္အကြာ ပခုကၠဴႏွင့္မိုင္၂၀အ
ကြာ ကားလမ္းမၾကီးေပၚတြင္ရွိသည္။
ရွင္မေတာင္၏အရိပ္ေအာက္တြင္ ရွားပင္မ်ား၊
ထေနာင္းပင္မ်ား၊ထန္းညိဳပင္မ်ားျဖင့္ဝန္းရံထားေသာ ေအးခ်မ္းသာယာသည့္ အညာရြာၾကီးတစ္ခု
အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေနျပီ။

တခ်ိန္တခါကဆိုလ်ွင္
"သည္တြင္ေရႊျမိဳ႕၊ သည္သို႔ေစတီ၊ သည္ဆီေရႊနန္း" ဟု  စိတ္ကမွန္း
၍ ၾကည္ႏူးစရာျမိဳ႕ၾကီးျဖစ္ခဲ့သည္။ဘုရားအို
ေက်ာင္းပ်က္တို႔လည္း ေပါမ်ားလွပါဘိ။
ဗုဒၶသာသနာထြန္းလင္းပြင့္လန္းခဲ့ရာေနရာလဲ
ျဖစ္ခဲ့သည္။

ျမန္မာဘုရင္မ်ားလက္ထက္ေတာ္က ိုပုခန္းတိုက္သည္ထင္ရွားခဲ့ေသာ ေဒသျဖစ္သည္။ ပခန္းသည္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၃၆ခုနွစ ္ဓႏုသီဟမင္းလက္ထက္တြင္ စ၍ ျမိဳ႕တည္ေထာင္စိုးစံခဲ့သည္ဟု နရဒီပက်မ္းတြင္ ျပဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း ေရွးသမိုင္းရွိသည္။

ပုဂံေခတ္ သိန္းခိုမင္းလက္ထက္ သကၠရာဇ္၂၇၇
တြင္ မင္းစည္သူနွင့္ မင္းေက်ာ္စြာညီေနာင္မင္း
သားနွစ္ပါးသည္ ဤအရပ္သို႔ေရာက္လာျပီး
ေတာင္သံုးလံုးေျမကိုညိုကာ ျမိဳ႕တည္သျဖင့္
"ကုခႏၶ"(တူးျခင္း၊ညိုျခင္း)အနက္ကိုယူကာ
"ကူးခန္း"ဟု သမုတ္ခဲ့ၾကသည္။ နရပတိစည္သူ
မင္းၾကီးလက္ထက္(သကၠရာဇ္၅၃၆)တြင္ ကူးခန္း
အရပ္မွ သူပုန္သူကန္ထၾကြ၍လာေရာက္တိုက္
ခိုက္နွိမ္နွင္းရာ "သူပုန္မ်ား ပေစ၊ ခန္းေစ"
ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ "ပခန္း"ဟုသမုတ္ခဲ့
ေၾကာင္းလဲေတြ႕ရသည္။ဟံသာဝတီပါမင္းလက္
ထက္ ကူးခန္းကို ျမိဳ႕ရိုးမ်ားနိမ့္ခ်ည္ျမင့္ခ်ည္
အကြက္က်စနစ္တက်ေဆာက္လုပ္၍ ျမိဳ႔ေတာ္
ကိုျပဳျပင္ခဲ့သျဖင့္ "ပခႏၶ" သဒၵါအရ ပခန္းဟုတြင္
ခဲ့ေၾကာင္းလည္းဆိုၾကသည္။အခ်ိန္ကာလၾကာ
ရွည္လာေသာအခါ ပခန္းၾကီးမွ "ပုခန္းၾကီး"ဟု
အမည္တြင္လာခဲ့သည္။

ပခန္းသည္ျမန္မာ့သမိုင္းစဥ္တေလ်ွာက္ သူ႔ဂုဏ္
သူူ႔သိန္ သူ႔အရွိန္နွင့္ ထင္ရွားခဲ့ေသာေဒသတခု
ျဖစ္သည္။ျမန္မာမႈေရးပီတိမ်ားျဖင့္လဲ လႊမ္းျခံဳခဲ့ရ
ပါသည္။ ပခန္းတြင္ အထင္ရွားဆံုးမွာ စည္သူရွင္
ဘုရားျဖစ္၏။ပခန္းျမိဳ႔အလယ္ကုန္းေတာ္ေပၚတြင္
မင္းစည္သူတည္ထားခဲ့သည္။
ေနာင္ မင္းအဆက္ဆက္ကလဲျပဳျပင္ခဲ့ၾက၏။
စည္သူရွင္၏ေျခေတာ္ရင္းမွ အေနာက္ေျမာက္
ယြန္းယြန္းတေနရာတြင္ ပခန္းေက်ာင္းေတာ္ၾကီး
ရွိ၏။
သံုးဆင့္လည္ေပၚ မိုးျပသာဒ္၊ဘုရားေဆာင္
တစ္ေဆာင္၊ေဘာဂေဆာင္၊ က်က္သေရခန္း
ေဆာင္ စၾကၤ ံလမ္းတို႔နွင့္ အခန္းခန္းအသြယ္
သြယ္ ပနး္ႏြယ္ပန္းဆိုင္း၊ နရားဆိုင္း နရားၾကြ
စာမရီပန္းအလွေတြႏွင့္ျမိဳင္ေနသည္။ထးီကိုင္ သန္လ်က္ကိုင္၊ သားျမီးယပ္ကိုင္၊နတ္ရုပ္၊ဘီလူး
ရုပ္တို႔ကလဲ တံခါးရြက္တိုင္းမွာေစာင့္ၾကပ္ေနၾက
သည္။ ေက်ာင္းဒကာကား က်ီဝန္မင္းၾကီးဦးတုတ္
ျဖစ္သည္။

   ပခန္းျမိဳ႔ေဟာင္းၾကီး၏အေရွ႕ေျမာက္ယြန္းယြန္း
ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းနံေဘးရွိ ပခန္းငယ္က ေက်ာင္းဒကာ ပခန္းမင္းၾကီးဦးရန္ေဝး၏ေက်ာင္း
ၾကီးမွာလည္း လူတဖက္ခန္႔ကြ်န္းတိုင္ၾကီးမ်ားနွင့္
ခန္းနားပါဘိ။ထည္ဝါလွပါ၏။ပုခန္း၏ျမိဳ႕တြင္း၊ျမိဳ႕
ျပင္အနွံ႔ အဂၤေတအမည္းအကြာ၊ အုတ္ရိုးလႊာ
ေၾကးညိဳေရာင္နွင့္ ဘုရားအိုဘုရားပ်က္မ်ားကလဲ
ေပါမ်ားလွဘိသည္။ေရတြက္၍ပင္ ကုန္နိုင္စရာ
မရွိ။

  ပုခန္းသမိုင္းကိုေလ့လာရင္း ပုခန္းျမိဳ႕ေဟာင္း
ျမင္ကြင္းကိုျမင္ရမွ ပုခန္း အတိတ္သမိုင္းသည္
လြမ္းစရာျဖစ္လာသည္။

ပုဂံေခတ္က မင္းစည္သူ၊ မင္းေက်ာ္စြာတို႔သည္
ခမည္းေတာ္ပုဂံဘုရင္၏အလိုက် ျမိဳ႕ျပျပည္ရြာ
စည္ကားေအာင္တည္ခဲ့ၾကသည္။ေျမာင္းအ
သြယ္သြယ္တူး၍ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေရကိုယူကာ
စပါးေတြစိုက္ခဲ့ၾကသည္။သူခိုးဓါးျပရန္ကိုလည္း
ကာကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ျပည္သူကိုစည္းရံုးခဲ့ၾကသည္။ထိုေဒသသားတို႔သည္ မည္မ်ွခ်စ္ၾက
သနည္းဆိုေသာ္ ေနာင္အခါ မင္းေက်ာ္စြာအား
ဦးမင္းေက်ာ္၊ ကိုၾကီးေက်ာ္ နတ္အျဖစ္နွင့္ ယေန႔
တိုင္ ကိုးကြယ္ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။့
  
   ပုဂံအေနာ္ရထာလက္ထက္က ပခန္းသည္
ေလးရာျပဳျမိဳ႕ျဖစ္၏။ စစ္မက္ေရးရာရွိလ်ွင္
စစ္သည္အမႈထမ္း ေလးရာ ေပးရသည္။
အေနာ္ရထာမင္း၏ ပုဂံစစ္သည္တို႔သည္ ဂြ်မ္း
သူပုန္စစ္သည္တို႔ကို တိုက္ရာနွင့္ တိုင္းတစ္ပါး
ရန္သူမ်ားကိုတိုက္ခိုက္ရာတြင္ နတ္စစ္သည္မ်ား
ကဲ့သို႔ ရဲရင့္ျပီးကြ်မ္းက်င္ဖ်တ္လတ္၏ဟု သမိုင္း
ဆရာတို႔က မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ၾကသည္။

ထိုသို႔ဆိုလ်ွင္ ပုခန္းသားတို႔သည္လည္း နတ္စစ္
သည္မ်ားကဲ့သို႔ရဲရင့္သည္၊ သတိၱရွိသည္ဟု ဆိုရပါမည္။

ပုခန္းျမိဳ႕ေဟာင္း၏ေျမာက္ဘက္မနီးမေဝးတြင္
ေရႊဥမင္ေတာရရွိသည္။ဒုတိယအင္းဝေခတ္တြင္
တစ္ပါးတည္း အရညဝါသီ ေတာအရပ္မွီ၍
ဂူအတြင္း ခ်ံဴအတြင္းမွ ေပရြက္၊ထန္းရြက္၊သစ္
ရြက္တို႔ျဖင့္စာေပေရးသားက်မ္းျပဳခဲ့ေသာ အံ့ဖြယ္
စာေရးဆရာျဖစ္သည္။ပညာျပည့္ဝနွလံုးလွေတာ္
္မူပါေပ၏။ေနျပည္ေတာ္မွၾကြလာေသာ မင္းဆရာ
ေတာင္ဖီလာဆရာေတာ္က ေတာထဲမွာ တစ္ပါးတည္း မေၾကာက္ဖူးလားဟု ေမးရာ
ေရႊဥမင္ဆရာေတာ္ ရွင္ဇမၺဴဒီပဓဇက ေၾကာက္၍
တစ္ပါးထဲေနပါတယ္ဘုရားဟု တရားနွင့္ဆံုးမ
လိုက္ရာ ေတာင္ဖီလာဆရာေတာ္ တရားက်၍
ေတာရမွီးခဲ့သည္ဟုေရွးဆရာတို႔ ေရးခဲ့ၾကဖူး
သည္။

      ျမန္မာ ့အႏွသဘင္သမိုင္းတြင္ ပခနး္သဘင္
ပညာရွင္တို႔ ထင္ရွားခဲ့ၾကသည္။ မင္းသားၾကီး
ဆရာညိဳ၊ မင္းသားၾကီး ဦးေအာင္သာ၊ မင္းသမီး
မညိဳသ၊ မင္းသမီး မစိန္အိုတို႔မွာ အမွတ္တရ
လြမ္းစရာျဖစ္၏။ ပုခန္းဆရာညိဳ ဆိုလ်ွင္ အညာတစ္ခြင္မွာနာမည္ၾကီးခဲ့၏။ အဆိုေကာင္းအငိိုေကာင္း မင္းသားျဖစ္သည္။
ပြဲျပန္ခါနီး နူတ္ခြမ္းဆက္ရျပီဆိုလ်င္ ဆရာညိဳက

    "ကညာပ်ိဳ၊ ဘာကိုမွ မလြမ္းရစ္ပါနဲ႔
      ဆရာညိဳ ဖာကိုထမ္းပါလို႔
      နာဂရာျမိဳ႕ပခန္းကိုတဲ့ ျပန္ေတာ့မယ္"

ဟုဆိုေလ့ရွိသည္။ထိုေခတ္က ပြဲၾကိဳက္ခင္တို႔မွာ
လြမ္းမ်က္ရည္မဆည္နိုင္ေအာင္ရွိသည္ဟု
ေရွးလူၾကီးသူမမ်ား ေျပာၾကသည္။
        
   ပုခန္းနယ္က အဘိုးအဘြားတုိ႔က သူတို႔
အရပ္ကိုေရာက္လ်ွင္ေျပာေလ့ရွိၾကသည္။

" တို႔မ်ားပုခန္းက ရွားပင္ေပၚ ဂံုႏြယ္ရစ္ေပါက္တဲ့
အရပ္မို႔ ရွားပါးေပမယ့္ ဂုဏ္ရွိသတဲ့ကြဲ႕"

ပခန္းနယ္မွာ ရဟန္းပညာရွိ လူပညာရွိေတြ
သမိုင္းအဆက္ဆက္ ေပၚထြက္ခဲ့ၾကသည္။
သာသနာဝင္က်မ္းမ်ား၊ ရာဇဝင္က်မ္းမ်ားႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာမွတ္တမ္းမ်ားအရရွာေဖြေတြရွိွရသည္။ ပုခန္းနယ္သည္ က်ယ္ဝန္းလွ၏။
အေသးစိတ္သုေတသနျပဳ၍ ဆက္လက္ရွာေဖြပါ
လ်ွင္ ပခန္းနယ္မွ သာသနာပိုင္မ်ား၊ စာျပဳစာဆို
ပုဂိၢဳလ္ေက်ာ္မ်ား။ မွဴးၾကီး မတ္ၾကီးမ်ား။ အာဇာနည္သူရဲေကာင္းမ်ား အနွသဘင္ပညာရွင္
မ်ား၏ အေၾကာင္းသည္ စာတစ္ေစာင္ ေပတစ္ဖြဲ႕
ျဖစ္လာေပလိမ့္မည္။

    ေရွးအေခၚပခန္းနယ္သည္ ယခုအခါ ေရစၾကိဳ
ျမိဳ႕နယ္၊ ျမိဳင္ျမိဳ႕နယ္၊ ပခုကၠဴျမိဳ႔နယ္တို႔ ပါဝင္မည္
ျဖစ္သည္။ထိုေဒသမ်ားအတြင္း ေလ့လာစရာ
ျမန္မာမႈေတြမ်ားစြာရွိသည္။မွတ္သားစရာ
သမ္ိုင္းျဖစ္ရပ္ေတြမ်ားစြာရွိသည္။

       ပုခန္းနယ္အတြင္းသို႔ ခရီးလွည့္ရလ်ွင္ ေက်ာက္စရစ္ကုန္း ခင္တန္း ေတာတန္း ေျမနီလမ္းတခို၌ ပိေတာက္ပန္းတို႔ေမႊး၏ ။
ဒဟတ္ပန္းတို႔လွ၏။ သရဖီက လိႈင္၏။ ထန္းပြင့္
ထန္းခိုင္က သင္း၏။ ရွားပင္ ထေနာင္းပင္
တေစာင္းပင္ တမာပင္ သရက္ပင္တို႔ႏွင့္ တန္ဆာဆင္ေသာ ပခန္းသည္ ရိုးသားပါ၏။
လွပါ၏။ သမိုင္းအစဥ္အလာ ၾကီးမားပါဘိ။

                က်မ္းကိုးစာရင္း
            -----------------
၁။ဗန္႔က်ီကိုလွမ္းပါလို႔ ပခန္းကိုဝင္ခဲ့တယ္- 
    စာေပဗိမာန္စာမူဆုရ တင္ျမင့္
၂။ျမန္မာစာေပသမိုင္း          ဦးေဖေမာင္တင္
၃။နန္းဓေလ့မွတ္တမ္း              ျမေကတု           
၄။ျမန္မာရာဇဝင္                   ဦးဘသန္း
၅။ခရီးသြားစာေပမွတ္တမ္းမ်ား    စာေပဗိမာန္
၆။ျမန္မာမႈ                              ဦးတင္လွ
၇။ပခန္းအေၾကာင္းသိေကာင္းစရာ   ပခန္းေက်ာ္


Credit; ​ေရစႀကိဳသတင္​းမီဒီယာ FB